dinsdag 18 oktober 2011

Donorweek

Het is donorweek. Doel is uiteraard om zoveel mogelijk nieuwe orgaandonoren te werven, iets wat ik alleen maar kan steunen. Feit is dat er veel meer orgaandonoren nodig zijn. Zo’n 140 keer per jaar, bijna om de dag dus, overlijdt er iemand in Nederland die gered had kunnen worden met een donororgaan. Op www.jaofnee.nl kun je je beslissing duidelijk maken, waarbij ik, en velen met mij, natuurlijk hoop dat je 'ja' invult.

Ik heb het al eerder over donoren gehad. De samenvatting daarvan: zo'n 90% van de Nederlanders wil wel graag donororganen ontvangen in geval van nood, maar slechts 50% staat positief tegenover het idee om zelf orgaandonor te worden. Ik vind het onbegrijpelijk dat iemand een dergelijke 'wel de lusten maar niet de lasten'-houding aanneemt, maar blijkbaar zijn er helaas miljoenen Nederlanders die er zo over denken.

Ik kan mij voorstellen dat er mensen zijn die op basis van levensovertuiging, religie of uit andere principes niet willen tornen aan de lichamelijke integriteit. Die keuze respecteer ik. Maar wees dan wel consequent.

De praktijk is nu vaak dat het niet bekend is of iemand zich als orgaandonor beschikbaar wil stellen. Vanwege deze onduidelijkheid besluiten de nabestaanden dan maar om niets te doen. Alleen daarom al is het van belang om je keuze duidelijk te maken en/of te registeren. Vul je beslissing in op www.jaofnee.nl, bespreek het met je partner of je familie en maak je wensen duidelijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Laat een reactie op dit bericht achter!